Difèrences entre les vèrsions de « Arpetans »

1 529 octèts apondus ,  il y a 1 mois
p
{{Articllo dètalyê|Arpetania}}
L’[[Arpetania]] est l’ensemblo des tèrritouèros yô que l’[[arpetan]] est la lengoua du payis, desot l’una l’ôtra de ses fôrmes dialèctâles. Cél tèrritouèro est poplâ d’a pou prés sèpt milyons d’habitents, que quâsi doux milyons dedens la [[Suisse]]. Los Arpetans èmigrâs sont nombrox, de sûr qu’y en at prod dens les veles de [[Turin]] (Étalia) et [[Paris]] (France), dens la règ·ion étalièna de la [[Poulye]] ([[Cèles de Sant Vuite]] et [[Fayéte]]) et pués en [[Argentina]].
 
=== Amèrica du Sud ===
Dês 1851 et la fin de la guèrra civila, l'Urugoay est un payis stâblo; en quéta de man-d'ôvra por èxplouètar les vâstes tèrres inoccupées de son tèrritouèro, lo govèrnement de Montevideo encorage lo mouvement en utilisant lo sèrvicio d'agences de recrutament fondâyes en Suisse et en Italie. Los premiérs Arpetans (de Môrièna) embarcont en 1855 u pôrt de Savone, en Italie. Lo voyâjo dure três longs mês. Ils s'enstalont dens la vela de Rosario, dens lo dèpartement de Colonia, sur lo Rio de la Plata. D'ôtros compatriotos los rejuendont, u ritmo des bolevèrsaments èconomicos que bouçont la [[Hôta-Môrièna]].
 
En tot, entre 1855 et 1880, èstimont a quârque 300 lo nombro d'habitants èyent èmigrâ vers l'Urugoay, mas asse-ben l'Argentina prôche. La premiére gènèracion gouârde lo contacto avouéc lo payis natâl. Mas u fil des gènèracions, los contactos sè distendent. La lengoua arpetana et francêsa sont a châ pou dèlèssiê, devant que d'étre quâsi abandonâ por la lengoua èspagnola.
Les doves guèrres mondiâles achavonont de copar los ponts entre l’Arpetania et l’[Amèrica du Sud]]. Quârques dèscendents de Arpetans ant pletout ben reussi, coment [[Ariel Davrieux]] (Prèsident de l'[[Ofiço de la planificacion et du budgèt]]) et on trôve des notéros a Montevideo et a Buenos Aires portant lo nom de ''Jorcin'' ou ''Fodéré''. En 2004, il y at avu un inôguracion du "Cantonâ de la Savouè" a Rosario avouéc plantacion d'una pèce.
 
== Cultura ==
1 287

changements